ارتباط با مشاورین پرش

برای استفاده از تخفیفات ویژه و دریافت مشاوره تحصیلی رایگان، شماره موبایلت رو وارد کن

supportImage

مقالات پیشنهادی

دلایل عدم مشارکت دانش‌آموزان در المپیاد علمی چیست؟
بروزرسانی :
رادمهر آذری

137

دلایل عدم مشارکت دانش‌آموزان در المپیاد علمی چیست؟

در یک مطالعه پژوهشی دلایل عدم مشارکت دانش‌آموزان در المپیادهای علمی بررسی شده است. در این پژوهش همچنین دلایل که این موضوع را تسهیل کرده و یا مانع آن شده‌اند نیز شرح داده شده است.

پژوهشگران دانشگاه محقق اردبیلی و اداره کل آموزش و پرورش استان اردبیل، درباره لایل عدم مشارکت دانش آموزان در المپیاد تحقیقی را انجام داده‌اند.عوامل مؤثر بر مشارکت یا عدم مشارکت دانش‌آموزان در المپیادهای علمی در این تحقیق بررسی شده است.

به گزارش ایسنا، هر سال در کشور ما و در راستای ارتقاء علمی نوجوانان و آشنایی آنان با علوم روز دنیا، رقابتی علمی تحت عنوان المپیاد علمی در رشته‌های مختلف برگزار می‌شود. ارتقای سطح علمی کشور و انتخاب تیمی برای شرکت در المپیادهای علمی بین‌المللی، از اهداف برگزاری آزمون المپیاد در کشور است. اما دلایل عدم مشارکت دانش‌آموزان در المپیاد چیست؟

این موضوعی است که ذهن برخی از پژوهشگران را به خود مشغول کرده است. آن‌ها در پی پاسخ به یک پرسش بودند. اینکه چرا با وجود اهمیت زیاد این رقابت علمی، تعداد کمی از دانش‌آموزان برای شرکت در آن داوطلب می‌شوند. اغلب دانش‌آموزان کشور حتی در مدارس خاصی همچون سمپاد، علاقه و تمایل زیادی برای شرکت در المپیاد‌های علمی از خود نشان نمی‌دهند.

کنکور، دلیل عدم رغبت دانش‌آموزان ایرانی به شرکت در المپیاد است

پژوهشگران و متخصصان در این زمینه معتقدند که وجود کنکور یکی از دلایل اصلی عدم استقبال دانش‌آموزان ایرانی از المپیادهای علمی است. اغلب آنها ترجیح می‌دهند روی کنکور که آزمون سرنوشت سازی برایشان محسوب می‌شود، متمرکز شوند. اما دانش‌آموزان باید بدانند که با شرکت در المپاد و قبولی در آزمون آن، به داوطلبینی که پذیرفته شوند سهمیه المپیاد در کنکور تعلق خواهد گرفت.

اما موضوع دیگر این است که اغلب دانش‌آموزان راه یافته به مراحل نیمه نهایی المپیادها، از مناطق خاصی از کشور هستند. یعنی توزیع درستی در این زمینه وجود نداشته است. این مسائل باعث شده تا محققان به دنبال پاسخی برای این پرسش باشند؛ آن‌ها می‌خواستند بدانند که چرا علی رغم اهمیت زیاد المپیادهای علمی در سطح ملی و بین المللی، دانش‌آموزان تمایل زیادی برای شرکت در المپیاد ندارد. حتی دانش‌آموزانی که مشغول تحصیل در مدارس خاص و دارای سطح علمی بالایی هستند هم تمایل زیادی به شرکت در این رقابت بین المللی نداشته‌اند.

تحقیقی برای پاسخ به این سوال

برای پاسخ به این سوال که دلیل عدم مشارکت دانش‌آموزان در المپیاد چیست، تحقیقی صورت گرفت. پژوهشگران دانشگاه محقق اردبیلی و اداره کل آموزش و پرورش استان اردبیل، این تحقیق را انجام داده‌اند. در این تحقیق عوامل مؤثر بر مشارکت یا عدم مشارکت دانش‌آموزان در المپیادهای علمی بررسی شده است.

۳۸۴ نفر از دانش آموزان دختر و پسر در کلاس یازدهم و دوازدهم در این تحقیق مشارکت داشته‌اند. آنها از سه استان مختلف شامل یزد، مازندران و اردبیل، بوده‌اند. آنها از طریق پر کردن پرسشنامه، اطلاعات مورد نیاز محققان را فراهم آورده‌اند.

نتایج تحقیق چه بود؟

نتایج حاصل از این پژوهش نشان داده است که در مشارکت یا عدم مشارکت دانش‌آموزان در المپیاد علمی، عوامل متعددی در سطوح خرد و میانی تأثیر دارند. این عوامل  از کیفیت عاملان کنش شروع می‌شوند. همچنین حمایت‌های خانواده و مدرسه را نیز در سطح نهادی در بر می‌گیرند.

رسول عباسی تقی دیزج ـ استادیار و پژوهشگر گروه تاریخ و جامعه شناسی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه محقق اردبیلی ـ و دیگر همکارش در این تحقیق، می‌گویند: «نتایج بررسی‌های ما نشان داد که متغیرهای کیفیت آموزشی مدرسه، پایگاه اقتصادی و اجتماعی والدین، جو المپیادی مدرسه، نظام ارزش گذاری دانش‌آموز، توانایی و قابلیت وی و همچنین تشویق والدین، از عوامل مؤثر در مشارکت یا عدم مشارکت در المپیادهای علمی هستند.»

آنها معتقدند نتایجی که از ای تحقیق به دست آورده‌اند، مبین آن است که ارتباطات متقابل و پیچیده‌ای بین مؤلفه‌ها در ارتباط با تبیین تمایل به مشارکت در آزمون المپیاد علمی برقرار است. به گفته آنها، گفتن این که ساختار و کارکرد یک نظام آموزشی در این ارتباط کمتر تعیین کننده است، ضرورتاً به این معنی نیست که افراد برای انتخاب خودشان آزادترند.

تاثیر طبیعت ساختارهای نهادی بر توانایی افراد

همچنین طبق یافته‌های این تحقیق، طبیعت ساختارهای نهادی بر قابلیت و توانایی افراد برای مشارکت تأثیر دارند. این ساختارها شرایط مناسبی را برای مشارکت و غلبه بر موانع نهادی و فردی فراهم می‌کنند. بر اساس این دیدگاه، موانع تمایلی می‌توانند از موانع ساختاری نظیر عوامل موقعیتی و نهادی تأثیر پذیرفته و یا حتی بر آن تأثیرگذار باشند.

عباسی تقی دیزج و همکارش اظهار کرده‌اند که سیاست‌های عمومی در این میان می‌توانند برای رقیق کردن و تقلیل موانع ساختاری و فردی مشارکت تأثیر بگذارند. آن‌ها همچنین می‌توانند بر دیدگاه و عقلانیت ذهنی فردی (تمایلی) تأثیرگذار باشند.

نتایج این تحقیق که درباره علل عدم تمیل دانش‌اموزن به شرکت در المپیاد انجام شده، به صورت یک مقاله علمی پژوهشی در فصل‌نامه «مطالعات اندازه‌گیری و ارزشیابی آموزشی» متعلق به سازمان سنجش آموزش کشور منتشر شده‌ است.

مقالات مشابه

سال اول دبستان، مثل اولین آجرهای یک ساختمونه؛ قطعا این ضرب‌المثل رو هم شنیدین که میگه:« خشت اول چون نهد معمار کج، تا ثریا می‌رود دیوار کج». همون‌طور که در زندگی بزرگ‌سالی‌مون، خیلی از مهارت‌ها...

رشته نقشه برداری از اون رشته‌هاییه که سر و کار زیادی با ریاضی و هندسه داره. پس خیلی مهمه که بدونین اگه حوصله سر و کله زدن با اشکال هندسی رو ندارین، بهتره اصلا دور و بر این رشته پیداتون نشه.🤔...

بعد از 12 سال درس خوندن، دانش‌آموزان باید با شرکت در آزمونی سرنوشت‌ساز به نام کنکور، نتیجه این همه درس خوندنشون رو به چشم ببینن و آینده‌ای که مدنظر دارن رو بسازن. از پایه دهم به بعد، دانش‌آموزان...

شاید کمتر در مورد احراز محل سکونت دانش‌آموزان شنیده باشین؛ اما چیزی که برای ثبت نام دانش‌آموز شما در حال حاضر خیلی مهمه همین موضوعه که ما توی این مقاله قراره بهش بپردازیم. والدین می‌تونن قبل از...

دانش‌آموزانی که برای شرکت توی المپیادهای علمی ثبت نام کردن، می‌تونن برای دریافت کارت ورود به جلسه آزمون، به آدرس my.medu.ir مراجعه کنن. المپیادهای علمی دانش‌آموزی در ایران به منظور ارتقای سطوح...

معمولی
خوب
خیلی خوب
عالی
فوق العاده
به این پست چه امتیازی می‌دهید
500/0
دیدگاهی یافت نشد !

سایت پرش

فروشگاه

دسته بندی

خانه