بروزرسانی : 06-09-1403
نگار ناظم الشعرا
2271
مزایا و معایب ارزشیابی توصیفی
- بالا بردن اعتماد به نفس دانشآموز
- از بین بردن وسواس نمره بیست گرفتن
- از بین بردن محدودیتهای ذهنی برای بهتر بودن
- افزایش پارامترها برای تشخیص سطح یادگیری هر درس به تفکیک و در نهایت پیدا کردن ضعف هر دانشآموز
- ایجاد ارتباط صمیمانه میان معلم و دانشآموز
- تمرکز بر کار و آموزش علمی و عملی
- بالا بردن شور و نشاط و شادابی دانشآموز و روحیه اونها در کلاس و مدرسه
- حذف استرس ناشی از امتحان و نمره که مانعی جدی برای فرایند آموزش و یادگیری هستن.
- یادگیری عمیق و پایدار به صورت حل مساله
- افزایش روحیه همیاری، همکاری و همدلی در دانشآموزان
- افزایش حس مسئولیتپذیری در دانشآموزان
- تطبیق دانشآموزان کم کار به علت قرارگیری در کنار دانشآموزان فعال
- راحت شدن کار برای معلم و دانشآموز
- شکلگیری انگیزه و ایجاد خلاقیت در ذهن دانشآموزان و افزایش رقابت مثبت در اونها
- افزایش مهارتهای اجتماعی و زبانآموزی در سطح عالی به دلیل دخالت دانشآموزان در امر یادگیری
- مشاهده و مطالعه بهتر رفتارهای دانشآموز
- مقایسه هر دانشآموز با خودش با توجه به فعالیتهایی که انجام میده. (اصل تفاوتهای فردی)
- ارزشیابی پیشرفت دانشآموز و تقدیر از او
- از بین رفتن احساس ناتوانی و ضعف دانشآموز در حضور دیگر دانشآموزان
- بالا رفتن مهارت و توانایی برای برطرف کردن نیازهای فردی
- همگام با شرایط و موارد پیشرفت در دنیای امروز
- مناسب برای اندازهگیری فرایندهای ذهنی و بازده حاصل از اون
- قرار دادن دانشآموزان در موقعیتهای حل مسئله
- به کارگیری دانش فرا گرفته توسط دانشآموزان
- مطالعه جنبههای متفاوت دانش و درک فراگیر
- وادار کردن دانشآموز به عمل کردن، تولید کردن و خلق کردن
- ایجاد حس موثر بودن در دانشآموز
- رفع استرس دانشآموز و خانواده او
- ایجاد بستر آماده برای شونه خالی کردن از انجام تکلیف و زمینه برای دانشآموزان کم کار و اونایی که بر حسب شرایط مجبورن به مدرسه برن
- ایجاد بستری برای معلمان کم انگیزه و یا بیانگیزه به نحوی که خود این طرح دست ایشان رو تقریبا باز میذاره
- تعریف نکردن پارامترهای ارزیابی به شکلی که هر کدوم از این پارامترها بر اساس توان و ظرفیت و علاقمندی معلمان در امر آموزش میتونه متغیر باشه.
- صرف زمان زیاد و عقب موندن از بودجهبندی
- از بین رفتن حس رقابت و انگیزه در بین دانشآموزان به علت بیاهمیتی نمره
- استفاده از فرمهای متعدد و صرف بودجه زیاد برای این کار و در نهایت فدا شدن اصل برای فرع
- نبود مدارک مشخصی برای ارزشیابی
- و ایجاد فضای مناسب برای معلمان باری به هر جهت و بیانگیزه تا با خونسردی و بیخیالی فقط در کلاس وقت بگذرونن، چرا که دیگه هیچگونه مدرکی مبنی بر چگونگی کیفیت آموزشی اونها وجود نداره.
- برخورداری از کارنامه توصیفی و تشریح ضعف و قوتهای آموزشی و پرورشی هر دانشآموز
- سهل و آسان نمودن ادامه تحصیل و فراهم نمودن زمینه مناسب طی کردن آموزش عمومی برای کلیه دانشآموزان
- قرار گرفتن اولیا به طور مستمر در جریان پیشرفت یا افت فرزندشون
- ایجاد روحیه خودباوری در دانشآموز تا در آینده بتونه گوینده خوب، شنونده خوب، محقق و منتقد خوبی بشه.
- بهبود، دوام و پایداری یادگیری
- افزایش علاقه به یادگیری
- ایجاد نگرش مثبت در دانشآموز نسبت به مدرسه
- بالا بردن بهداشت روانی دانشآموزان
- افزایش مشارکت دانشآموزان و والدین در ارزشیابی
- توجه به اهداف سطوح بالای حیطه شناختی
- توجه به اهداف حیطههای غیر شناختی
- افزایش عمق یادگیری
- ایجاد فرصتهای یادگیری
- تقویت مهارت خودارزیابی
سوالات پرتکرار
معمولی
خوب
خیلی خوب
عالی
فوق العاده
دیدگاهی یافت نشد !